Wednesday, 28 March 2012

Cum sta treaba cu literatura? dar cu self esteem? why are we teachers?

Si ai intrat la liceu si ai luat nota mare si esti bucuros ca e 15 septembrie si incepe scoala. Odata cu scoala incep si cursurile, clasele de literatura si istorie (in general britanica, English). Aici e primul blocaj... De ce te plictisesti cand ar trebui sa inveti? de ce nu iti convine si mai degraba adormi? Uite de ce! Nu exista interactiune, activitate destula si frumos pusa in practica. Referate inainte de predare si intelegere, eseuri bolnave fara sa se stie macar ce semnifica ideea de eseu, plictisitoare exercitii in scris gen "fill in" si sa adaug dragele de casete, cd-uri, filmulete care sunt atasate logic la cartea profilor din care majoritatea copiilor care se uita pe pereti nu inteleg niciodata nimic.

De ce trebuie aprofundare si prega' dupa, de ce trebuie sa muncesti ca doctorandul cand ajungi acasa? Profilor, literatura in sistemul romanesc de predare a foreign languages este total atipica, antipatica si plictisitoare pana la lacrimi. Piese de teatru trebuiesc repetate impreuna si facute mereu pe roluri, romanele trebuiesc mereu dezbatute pe echipe, exercitiile de gramatica trebuiesc rasplatite si facute pe randuri (de exemplu) si in sfarsit poezia trebuie sa aiba acelasi target ca si comentariul pe text (desenati ce simtiti, aratati prin gesturi ce simtiti, faceti un numar, un show din ce ati inteles, un speech, o ecuatie sau chiar o inventie inginereasca). Asta e adevarata aplecare si aplicare a formelor de invatare, nu manuale dezinformate cu poze mereu "refacute" de studenti si mesaje scrise din cuvinte colorate din pagini total lipsite de personalitate.

Fiti creativi, faceti un laborator de engleza unde fiti sigur ca Shakespeare nu are fruntea plina de hartiute suflate prin pixurile dezmembrate ale atat de diferitor generatii. Dictatura, agresivitatea nu este o optiune, plictisul si chemarea frustranta in biblioteci nu e un lucru care apropie; un laborator cu forme diferite, personalitate, reactivitate, recreere si invatarea prin a intelege "pe propria piele" cu siguranta da roade. Cand ma uit pe facebook sau pe alte site-uri de licee si vad niste creatii atat de "schiopatande" si niste referate atat de lame and boring imi doresc sa revolutionez cumva metoda de a invata despre minunile de odinioara.

Ca sa ajungi sa intelegi trecutul trebuie sa intelegi mai intai prezentul, ca sa faci acest lucru trebuie sa interactionezi cu lumea si ale ei... good luck teachers, trainers...nu ajungeti sa va plictisiti la scoala sau sa va numarati printre cazurile batute mar...probabil vreodata ati visat sa ajungeti profi, daca da ajutati si noile generatii sa isi invinga temerile si sa-si indeplineasca dorintele (salariile nu vor fi pe masura niciodata, oricum cine v-a pus in minte ca un dascal lucreaza pentru bani? lucreaza ca are har, are nevoie de satisfactii si a ajuns pe piramida lui Maslow la cel mai inalt nivel, altruismul.

2 comments:

  1. "Shakespeare nu are fruntea plina de hartiute suflate prin pixurile dezmembrate ale atat de diferitor generatii"

    Adice cum????

    ReplyDelete
  2. nu mai tii minte cum faceau din pixuri teava de aruncat hartitute mestecate in gura? si le lipeau si de tavan si de tablouri :))

    ReplyDelete